Gazeta Podatkowa nr 14 (1993) z dnia 16.02.2023
Wymiana silnika w samochodzie nie wpłynie na stawkę akcyzy
Wymiana silnika na silnik o niższej pojemności nie wpływa na przedmiot opodatkowania przy imporcie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju. Dlatego samochód osobowy ze względu na pojemność silnika (przed jego wymianą) podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 18,6%. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.244.2022.2.PJ.
Sprawa dotyczyła podmiotu, który zakupił ze Stanów Zjednoczonych samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym o pojemności silnika 2.400 cm3. Ze względu na pojemność silnika stawka akcyzy wyniosła 18,6%. W samochodzie tym jednak przed pierwszą rejestracją w Polsce został zamontowany silnik o mniejszej pojemności, tj. 1.984 cm3. We wniosku o interpretację podmiot zapytał, czy z uwagi na ten fakt może on zastosować niższą stawkę akcyzy w wysokości 3,1%.
Organ podatkowy uznał, że nie. Jak zauważył organ interpretacyjny, w tym przypadku czynnością opodatkowaną podatkiem akcyzowym jest import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Przepisy art. 100 ust. 2a i ust. 2b ustawy o podatku akcyzowym określają, co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wymiany przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2.000 cm3 albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2.000 cm3 bądź instalacji, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika. Przepisy te nie czynią jednak wymiany bądź instalacji silnika kolejną czynnością opodatkowaną.
Przepisy te są regulacjami szczególnymi, stanowiącymi wyjątek od zasady ogólnej, zgodnie z którą podatek akcyzowy jest uiszczany według stawki przyporządkowanej do pojemności silnika samochodu osobowego, który jest przykładowo przywieziony na terytorium kraju w ramach importu (czynności podlegającej opodatkowaniu) i wobec którego z tego tytułu powstaje obowiązek podatkowy z dniem powstania długu celnego.
Dyrektor KIS podkreślił, że ustanowienie tych przepisów przez ustawodawcę miało na celu uniemożliwianie zaniżania podatku akcyzowego (który jest w przypadku samochodów osobowych uzależniony od pojemności silnika) m.in. poprzez montaż przed przywozem na terytorium kraju silnika o mniejszej pojemności niż fabrycznie zamontowany lub wymontowywanie silnika, a następnie ponowny montaż nominalnego silnika już po dokonaniu rejestracji.
www.PodatekAkcyzowy.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|