Poradnik VAT nr 7 (367) z dnia 10.04.2014
Rozliczanie akcyzy od paliwa lotniczego
Jednostka wojskowa zakupuje paliwo F-34 w celu zużycia na własne potrzeby. Zdarzają się sytuacje, gdy zakupione paliwo nie nadaje się do napędu samolotów i traktowane jest jako odpad. Odpady te jednostka wojskowa chciałaby sprzedać poprzez Agencję Mienia Wojskowego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od tej transakcji?
Polskie siły zbrojne są uprawnione do korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla paliwa lotniczego czy żeglugowego na mocy art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Warunkiem zwolnienia jest spełnienie obowiązków ciążących na podmiotach zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych:
- benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31,
- paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70,
- paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21,
- oleje smarowe do silników lotniczych.
Wyroby powyżej wskazane korzystają ze zwolnienia w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5–13.
Z przedstawionego pytania wynika, że zakup paliwa lotniczego dla Sił Zbrojnych RP nie jest dokonywany przez Agencję Mienia Wojskowego.
Jednostka wojskowa otrzymała paliwo lotnicze ze składu podatkowego na terytorium kraju lub też od podmiotu pośredniczącego i traktowana jest w tym przypadku jako podmiot zużywający. Należy wyjaśnić, iż w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. W tym przypadku celem uprawniającym do zwolnienia jest zużycie paliwa lotniczego przez statki powietrzne jednostki wojskowej.
Jednym z warunków uprawniających do zwolnienia, jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy, którego wzór i sposób stosowania został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 1108). W § 2 ust. 1 rozporządzenia zostały określone podmioty uprawnione do wystawiania dokumentu dostawy. Są to:
- podmiot prowadzący skład podatkowy,
- podmiot pośredniczący,
- zarejestrowany odbiorca,
- podmiot zużywający ale tylko w przypadku gdy importuje wyroby zwolnione,
- pośredniczący podmiot węglowy,
- finalny nabywca węglowy w przypadkach nabycia lub zwrotu wyrobów węglowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym.
1. Sprzedaż paliwa lotniczego przez jednostkę wojskową
Jednostka wojskowa, w świetle ustawy o podatku akcyzowym jest podmiotem zużywającym i nie jest uprawniona do wystawiania dokumentu dostawy. A zatem, w przypadku sprzedaży za pośrednictwem Agencji Mienia Wojskowego paliwa lotniczego, które z różnych przyczyn np. warunków magazynowania utraciło parametry właściwe dla tego paliwa, zostaną naruszone warunki uprawniające do zwolnienia tego wyrobu z akcyzy, a co za tym idzie, po stronie jednostki wojskowej powstanie obowiązek podatkowy w tym podatku. Jako podatnik podatku akcyzowego, będzie zatem zobowiązana na mocy art. 21 ust. 1 ustawy, bez wezwania organu podatkowego, do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo wraz z stosownym załącznikiem np. AKC-4/D "Podatek akcyzowy od paliw silnikowych (z wyłączeniem gazu)". Również zobowiązana będzie do obliczenia i wpłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej. Rozliczenia akcyzy dokonuje się za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).
Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ustawy i dla wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych wynoszą odpowiednio:
- dla benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 – 1.822,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy),
- dla paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 – 1.446,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy),
- dla olejów smarowych do silników lotniczych – 1.180,00 zł/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy),
- dla pozostałych paliw silnikowych – 1.822,00/1.000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy).
2. Zwrot paliwa lotniczego sprzedającemu
W sytuacji przedstawionej w pytaniu jednostka wojskowa ma możliwość uniknięcia obowiązku zapłaty akcyzy za niezużyte paliwo lotnicze, które z różnych przyczyn zostało przekwalifikowane na odpad.
W obrocie handlowym zdarzają się sytuacje, że wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, po uprzednim ich przyjęciu przez podmiot zużywający są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego. Ma to miejsce np. gdy wyroby akcyzowe nie spełniają kryteriów jakościowych.
Zgodnie z art. 32 ust. 14 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez podmiot zużywający (jednostkę wojskową) do podmiotu pośredniczącego lub składu podatkowego, przemieszczanie tych wyrobów odbywa się na podstawie dokumentów dostawy.
Sposób udokumentowania zwrotu wyrobów zwolnionych regulują przepisy zawarte w § 2 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia w sprawie m.in. dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy. W świetle wskazanych przepisów w przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub podmiotu pośredniczącego, dokument dostawy jest wystawiany przez ten podmiot w trzech egzemplarzach, z których:
- pierwszy i drugi jest przekazywany przez podmiot, który go wystawił, podmiotowi dokonującemu zwrotu wyrobów zwolnionych;
- trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, podmiot dokonujący zwrotu wyrobów zwolnionych po otrzymaniu pierwszego i drugiego egzemplarza dokumentu dostawy:
- potwierdza prawidłowość danych zawartych w dokumencie dostawy na jego drugim egzemplarzu;
- dołącza do zwracanych albo przemieszczanych do składu podatkowego wyrobów zwolnionych drugi egzemplarz dokumentu dostawy, przeznaczony dla podmiotu, który go wystawił.
W sytuacji opisanej w pytaniu, podmiot prowadzący skład podatkowy, który dostarczył paliwo jednostce wojskowej może w ramach reklamacji zgodzić się na zwrot bezużytecznego paliwa lotniczego do składu podatkowego.
Wówczas prowadzący skład podatkowy wystawia dokument dostawy w trzech egzemplarzach, z których pierwszy i drugi przeznaczy dla jednostki wojskowej, natomiast trzeci pozostawi u siebie. Jednostka wojskowa dokonująca zwrotu paliwa lotniczego, po otrzymaniu pierwszego i drugiego egzemplarza dokumentu dostawy, potwierdzi prawidłowość danych zawartych w dokumencie dostawy na jego drugim egzemplarzu.
Następnie potwierdzony egzemplarz dokumentu dostawy dołączy do zwracanego paliwa lotniczego przemieszczanego do składu podatkowego. Ten egzemplarz jest bowiem przeznaczony dla prowadzącego skład podatkowy, który go wystawił.
Zwracane paliwo po wprowadzeniu na skład podatkowy zostanie objęte zawieszoną procedurą akcyzy, a to oznacza, że zobowiązanie w podatku akcyzowym na tym wyrobie nie będzie ciążyć, aż do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Paliwo w składzie podatkowym może zostać ponownie przerobione w celu uzyskania pełnowartościowego wyrobu energetycznego, może także zostać zutylizowane bez konieczności uiszczenia akcyzy od odpadu. Bowiem, w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.
www.PodatekAkcyzowy.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum
Forum aktywnych księgowych
|